sabato 21 gennaio 2012

Telescoop

Gisteravond was zo'n avond waardoor ik zo blij ben hier in Toscane te wonen. Een vriend van mij vroeg me mee naar een etentje met een cludje vrienden "kom nou, ik heb 3 kilo vis gekocht". De vrienden waren allemaal nog veel ouder dan ik, maar het was zo fantastisch, het eten, de voortdurende staande brindisi op alles, het gezelschap, de onderwerpen van gesprek, de grappen, de muziek.


Het gezelschap was als in een boek. De heer des huizes verbouwt olijven (olie zo groen als Eau Sauvage) op zijn enorme terrein op een heuvel aan de rand van de stad van waar je bijna Porta Romana kunt aanraken. Een prins met snor en muts op, die vertelde 800 overhemden te bezitten, 60 corduroy broeken in alle kleuren en 16 cashmirjassen en nog veel meer. Zijn vrouw, een amerikaanse vertaalster van boeken, catalogi en juridische teksten. De prins en zijn vrouw hadden samen de 3 kilo vis gekookt. Ansjovis met lenteuitjes, ingelegde olijven met groene tomaten en gedroogde tomaten, sepia aan het spit, makreel van de gril, een lasagna met brocoli, zalm, mosselen en een roux gemaakt met 6 scholfiletjes, zalmmoten van de gril en tiramisu toe. De gril was de open haard, zo'n echte, waar je bijna in kan staan, met de broodoven ernaast.
Dan was er nog een heel vriendelijk stel, waarvan de man veel lachte en de vrouw, in de 60, zo nu en dan een jointje op stak. En naast mij zat een man die vertelde Galileo Galilei te zijn toen ik hem vroeg waar ik hem van kende.

Hij leidt kinderen rond in het Museum Galileo Galilei, gekleed als de wetenschapper zelf. Een van de thematische rondeidingen die hij doet gaat over de telescoop van Galilei en hoe deze invloed heeft gehad op het leven van deze uitvinder, maar ook op ons aller begrip Heelal.

Ik vertelde hem dat er helaas nooit aanvragen voor rondleidingen in het museum zijn, want de collectie is prachtig, maar dat ik in de kerk van Santa Croce altijd even stil sta bij het graf van G.G. en een van de dingen waar ik dan over vertel is de foto van Maria Luisa Bonelli, directrice van het Museo della Storia della Scienza, zoals het museum voorheen heette, bij de overstroming in 1966. Zij heeft de Telescoop van Galileo gered en op de foto koesert ze hem als een baby.




Nessun commento:

Posta un commento