mercoledì 6 marzo 2013

#Instagrammer @Michelangelo

Vandaag is de geboortedag van Michelangelo Buonarroti. Hij zou vandaag 538 zijn geworden.
Om hem vandaag te herdenken is in Florence vandaag een historische optocht gehouden, van Piazza della Signoria tot aan Santa Croce waar een krans werd gelegd op zijn graf. Vervolgens een herdenkingsbijeenkomst in Casa Buonarroti en daarna in het Palagio di Parte Guelfa een presentatie van werk door de studenten van het Artistiek Lyceum Leon Battista Alberti.

Om vandaag de mensen in Nederland te herinneren aan deze dag heb ik op mijn pagina op Facebook (Marina Guida di Firenze) een paar foto's gepost. Ik probeerde aandacht te vestigen op het Museo Casa Buonarroti, wat niet iedereen op het lijstje heeft staan bij een bezoek van 2 dagen aan Firenze. Daarom heb ik het aangeprezen voor een tweede of derde bezoek.

Het is een klein, maar erg boeiend museum, gevestigd in de drie panden die Michelangelo in 1508 aanschafte en na zijn dood naliet aan zijn neef, wiens zoon, Michelangelo Buonarroti de jongere, het ombouwde in een eerbetoon aan de familie. De collectie bestaat naast de werken van de hand van Michelangelo zelf uit schilderijen, beelden, majolica aardewerk en archeologische opgravingen verzameld voor de familie door de eeuwen heen.
Van Michelangelo zelf zijn er twee hele beroemde meesterstukken uit zijn jonge jaren. De strijd der Centauren en de Madonna della Scala. Verder veel studies, die minstens zo aangrijpend om te zien als de originelen, schetsen, werktekeningen voor architectonische opdrachten zoals de vestigingsmuren bij San Miniato en het houten model voor de facade van San Lorenzo, die nooit afgemaakt is.
Tijdens mijn gidscursus waren we in het museum en legde onze professor ons uit dat de Madonna della Scala gemaakt werd door Michelangelo toen hij pas 16 jaar was en dat het zo opvallend is dat hij zich op zo'n jonge leeftijd al bezig hield met de onnatuurlijke torsies in het menselijk lichaam. Dat is een terugkerend thema, de onnatuurlijke bewegingen van het menselijk lichaam en ik ben het er niet mee eens.
Ik ben namelijk van de bescheiden mening dat het juist méér dan natuurlijk is, deze draaing van het armpje van de Christus op schoot bij de Madonna. Ik heb het zelf zo vaak bij mijn eigen kinderen, maar ook die van anderen gezien, als het vol overgave in slaap stort op de arm van een ouder. Ook in andere schilderingen van Michelangelo herken ik de bewegingen, die onnatuurlijk genoemd worden door de critici maar voor iedere moeder die ooit vanuit de passagiersstoel een kind van de achterbank uit een maxicosi heeft gesjord, heel herkenbaar zijn.


Vandaag wil ik graag het oog van Michelangelo herdenken, zijn studie van de menselijke bewegingen, zijn keuze voor een compositie die voorkomt dat zijn onderwerpen gestileerd een geposeerd overkomen, maar als een kiekje, een momentopname, een instagram, een tel voordat de show echt begint.









Nessun commento:

Posta un commento