mercoledì 28 dicembre 2011

Conosci Kelder?


Of ik Kelder ken? Deze vraag wordt mij gesteld door Federico 'Fed' Albrighi, de zoon van de fiancé van mijn Portugese vriendin. We eten met zijn allen bij haar en hij stelt mij deze vraag louter omdat ik Nederlandse ben.
Zijn vader is een van de best geklede mannen die ik ken, iets te conservatief wellicht, maar altijd in pak en, ook indien sportief, altijd een bespoke hemd met initialen. Ik heb hem zelfs op het strand in Portugal gespot met een sneeuwwit gesteven overhemd. Hij is Investmentbanker, maar zijn drie volwassen zonen hebben het, na hun privéscholen en tweetalige opvoeding, over een andere boeg gegooid.

De oudste is Alpengids, een enorm zware opleiding van 5 jaar, waar mijn jaartje voor Florence niets bij is. De tweede is in opleiding voor kleermaker en maakt de pakken van zijn vader. Federico, de derde, is schoenenmaker. Ik zeg schoenenmaker, omdat hij ze niet repareert, maar met de hand fabriceert, op maat, op bestelling, voor de schoenenliefhebber, Hij werkt voor een Maestro in een werkplaats op het plein van Santo Spirito, vlak tegenover de 15e eeuwse onafgemaakte façade van het laatste meesterwerk van Brunelleschi, de kerk van Santo Spirito.
Tegen de achterwand van de werkplaats hangen de houten mallen van de voeten van de klanten. Fed is in de leer bij zijn Maestro in de botega, precies zoals het er al 8 eeuwen aan toe gaat in Santo Spirito. De wijk is beroemd vanwege de werkplaatsen en ateliers. (Ik heb nog een wandelroute beloofd, zie blog 1)

Het blijkt, dat Jort Kelder vaste klant is en de meest bijzondere schoenen laat maken en ik, ja, ik ken Kelder.

Nessun commento:

Posta un commento