lunedì 20 agosto 2012

Feriae augusti...

Op Ferragosto ga je weg, neem je vakantie, moet je er even uit. Op Ferragosto zijn alle winkels dicht neemt iedereen vakantie en ligt Italie stil. Ferragosto is eigenlijk 1 dag, 15 augustus, maar betekent voor de meeste Italianen die ene week vakantie in het jaar. Niks vakantiespreiding! Het leven ligt stil en de meeste zaken zijn van te voren afgerond, een beetje zoals met Kerstmis. Ik weet nog goed dat ik 15 jaar geleden vanuit Florence op bezoek wilde bij iemand in Rome, maar dat kwam niet uit want ze moest naar de kapper voor Ferragosto. Dat vond ik echt raar, maar ik wist eenvoudig niet hoe belangrijk de dag was.

In de Fascistische traditie is Ferragosto de dag bij uitstek voor een mini vakantie en famille, een picknick, een dagje strand, de bergen in of museumbezoek in een stad. Er zijn traditionele gerechten en traditionele spelen. Twee jaar geleden op het strand lag ik rustig een boek te lezen toen ik in de verte een massa mensen zag aankomen, het zag er een beetje bedreigend uit eigenlijk. Dichterbij zag ik dat het allemaal jongeren waren die met water gooiden, niemand werd gespaard, ook ik niet. Een groepje kwam op me af, ik lag echt op een heel rustig stuk in mijn eentje, en flats water over mij, over mijn boek, mijn mand, mijn handdoek, over alles. Ik vond het vreselijk en hoorde later dat je dat op Ferragosto op het strand kunt verwachten.

De traditie van Ferragosto stamt uit de tijd van Keizer Augustus die in 18 voor Christus een rustperiode instelde in de oogstmaand, de feriae augusti. In ongeveer 50 na Christus overlijdt Maria op 15 augustus en wordt het van een heidens tot een christelijk feest. In de Nederlandse volksmond ten onrechte 'Maria Hemelvaart' genoemd, want Maria vaart niet ten hemel, maar wordt ten hemel opgenomen.
Pietro Perugino, Pala di Valombrosa, Galleria dell'Accademia, Florence

De apostelen zaten bij Maria toen ze 'insliep', waarna ze met lichaam en al ten hemel werd opgenomen. De apostel Thomas, was niet bij de inslaap aanwezig geweest en voegde zich later bij zijn vrienden en geloofde het verhaal niet (ongelovige Thomas), maar gelukkig liet Maria toen haar ceintuur uit de wolken naar beneden hangen en werd alle twijfel bij hem weggenomen. Dit tafereel is honderden keren afgebeeld en ook in Florence is het veel te zien, maar in het Santuario della Verna (AR) hangt deze van Andrea della Robbia, waarover een volgende keer meer....




Nessun commento:

Posta un commento